Kapitel 2 – Street
Step 1
Streetdance Eksempel
Tekst til Streetdance
Streetdance – tekst til step 1
Grundtrin/moves
Slide – move 1
Bounce – move 2
DJ – move 3
Viften – move 4
Bruseforhæng – move 5
Stikdåsen – move 6
Highfive – move 7
Lunge – move 8
Puds Skuldre – move 9
Hestesko – move 10
Køre Bil – move 11
Isfladen – move 12
Den Betænksomme – move 13
Heart Beat – move 14
Body Roll – move 15
Step 3
Salsa
Hip Hop
Funk
Breakdance
Electrodance
Step 5
Filosofien i Parkour – Team Jiyo
Filosofien i Parkour – Video
Underkroppens 3 afsætsmuskler:
Lægmusklerne
Knæstrækkeren
Den store sædemuskel
Hoftebøjeren – ikke en afsætsmuskel!
Armstrækkeren – en af overkroppens muskler
Staldtips til Vaults
Vaults med staldtips
Underhåndsgreb og overhåndsgreb
Roll
Cat balance
Precision Jump
Gate Vault
Palm spin
Monkey Vault
Underbar
Cat leap
Bevægelsesanalyse – se videoer nedenfor:
Gennemgang af kroppens led – underkroppen
Bevægelsesanalyse af et lazy vault – et eksempel
Kip – forklaring af fagordet
Muskeloversigt til bevægelsesanalyse af vaults
Forberedelse
Parkour Videoer
Step 6
Adræthedsmodel med forklaringer
Adræthedsmodel med forklaringer af elementerne
Bevægelsesanalyse – se videoer nedenfor:
Bevægelsesanalyse af Underbar – et eksempel
Gennemgang af kroppens led – overkroppen
Rygstrækkerne – en af overkroppens muskler
Step 7
Muskeloversigt
Drejebog til bevægelsesanalyse
Drejebog til bevægelsesanalyse i Parkour
Videoer til bevægelsesanalyse
To typer af bevægelsesanalyse
Faser i en bevægelsesanalyse
Streetidrætter
Step 8
Parkour fra leg til idrætsdisciplin
Parkour fra subkultur til forening
Den danske idrætsmodel
Fællesskab og fleksibilitet
Projekt – Street
Med dette projekt skal du forsøge at gøre din læring tydelig inden for streetkultur.
Gruppeprojekt: Udvælg en dans på klassen, som skal vises til hele skolen og gøres til hele skolens dans.
Denne dans kan så bruges fx i frikvarterer, hvor alle skolens elever lærer dansen. Og I kan sammen med jeres lærer lægge dansen på skolens intranet, så andre lærere også kan hente den frem til brug i små aktive pauser og vise dansen på storskærm inde i klasselokalet.
Gruppeprojekt: Besøg en streetkultur og interview streetudøvere. Spørg bl.a. ind til betydningen af hvordan deres streetidræt er organiseret, sammenlignet med den organiserede foreningsidræt.